Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь
Упраўленне па адукацыі, спорце і турызме Клецкага райвыканкама
Дзяржаўная ўстанова адукацыі
«Тучанская сярэдняя школа Клецкага раёна»
Гатоўнасць дзіцяці да школьнага навучання шмат у чым вызначаецца ўзроўнем яго маўленчага развіцця. У дзяцей нярэдка назіраецца не рэзка выяўленае адставанне ў маўленчым развіцці, якое ў дашкольным узросце звычайна не прыцягвае да сябе адмысловай увагі, але ў далейшым значна абцяжарвае авалоданне пісьмом і прыводзіць да з'яўлення ў ім памылак, не якія паддаюцца ўхіленню звычайнымі школьнымі метадамі.
Абавязкова падлягае праверцы наступнае:
1) правільнасць вымаўлення ўсіх гукаў, асабліва свісцячых, шыпячых:
2) уменне адрозніваць гукі маўлення на слых, бо яно з'яўляецца перадумовай авалодання граматай:
- калі некаторыя гукі здаюцца дзіцяці аднолькавымі, то ён будзе выпрабоўваць цяжкасці пры выбары адпаведных гэтым гукам літар падчас пісьма;
- да 6 гадоў дзіця можа назваць гукі, якія знаходзяцца напачатку, сярэдзіне, канцы кароткіх (з 3-4 літар) слоў (хата, лес, соль ..);
3) слоўнікавы запас дзіцяці 6 гадоў павінен складаць не меней 2.000 слоў:
- у слоўніку дзіцяці павінны прысутнічаць абагульняючыя словы: садавіна, гародніна, абутак, мэбля, посуд, транспарт, хатнія і дзікія жывёльныя, іх дзіцяняты, прафесіі, прылады, казуркі. Дзіця павінна ўмець растлумачыць, што ўваходзіць у кожную з пералічаных груп;
- дзіця павінна ўмець падабраць як мага больш прыкмет і дзеянняў да аднаго прадмета з улікам яго велічыні, вагі, формы, колеры, густу, паху, тэмпературы, матэрыялу і г.д., як гэты прадмет можна выкарыстоўваць;
- умець падабраць да зададзенага слова слова, блізкія па значэнні, а таксама словы з процілеглым значэннем;
4) уменне актыўна карыстацца наяўнымі словамі, будаваць з іх прапановы і складныя выказванні (лямпа - лямпы, крэсла - крэслы, лоб - ілбы):
- умець узгадняць прыметнікі з назоўнікамі, назоўнікі з прыметнікамі, назоўнікі з лічэбнікамі (дрэва якое?..., тры шара, а пяць -... ?);
- разумець і ўжываць падставы (на, у, пад, каля, з-за, з-пад);
5) валоданне складнай гаворкай:
- уменне дзіцяці даць разгорнуты, зразумелы для старонняга чалавека адказ на пытанне. Уменне разумець складныя выказванні, прасочваць паслядоўнасць падзей (папытаць дзіця пераказаць казку, утрыманне мультфільма, распавесці пра падзею з яго жыцця, звярнуць увагу на захаванасць лагічнай паслядоўнасці падзей, правільнасць пабудовы саміх прапаноў тэксту;
- уменне скласці аповяд па карціне. У аповядзе павінны прысутнічаць пачатак, кульмінацыя, канец. Дзіця павінна ўмець скончыць пачаты сталым аповяд і г.д.
Літаратура: Л. Коренева., Ребёнок на пороге школы // Пралеска. –2006. – № 6. – С. 52.
Падрыхтавала настаўнік пачатковых класаў М.А.Шлапакова
свернуть