Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь
Упраўленне па адукацыі, спорце і турызме Клецкага райвыканкама
Дзяржаўная ўстанова адукацыі
«Тучанская сярэдняя школа Клецкага раёна»
Гэтыя парады адрасаваны і тым, чые дзеці наведваюць дзіцячы сад.
Першым чынам, стварыце ў сябе дома ўмовы, якія спрыяюць звычайнаму росту, развіццю і ўмацаванню здароўя дзяцей. Выразнае і строгае выкананне рэжыму дня прывучае дзіця да вызначанага распарадку: у адно і тое ж час класціся спаць, прачынацца, прымаць ежу, гуляць, займацца. Пры дастатковай працягласці начнога і дзённага (у суме прыкладна 12 гадзін) дзеці не стамляюцца, з задавальненнем не толькі гуляюць і гарэзуюць, але і займаюцца - малююць, выразаюць, выконваюць нескладаныя працы па дому.
Памятаеце пра карысць свежага паветра - гэта сапраўдны элексір здароўя. Прыкладна палову часу няспання (г.зн. каля 6 гадзін) дзеці павінны знаходзіцца ў стане актыўнай дзейнасці. Вядома, што найвялікую карысць прыносяць сумесныя з бацькамі заняткі. Хай трывала ўвойдуць ва ўклад жыцця вашай сям'і ранішняя зарадка, лыжныя і пешаходныя прагулкі, экскурсіі, паходы, пасільная фізічная праца, купанне ў рацэ. Не забывайце і пра загартоўванне: яно надзейна павялічвае супраціўляльнасць дзіцячага арганізма. Колькі радасці даставіць гэта вам і вашым дзецям! Выдаткі энергіі на актыўны рост і вялікую рухальную актыўнасць цалкам кампенсуюцца толькі паўнавартасным і рэгулярным харчаваннем.
Важным паказчыкам гатоўнасці дзіцяці да школьнага навучання з'яўляецца развіццё тонкай маторыкі, рухальных навыкаў пэндзля. Чым больш і разнастайней праца пэндзля, тым лепш і хутчэй удасканальваюцца яе рухі.
Пры падрыхтоўцы дзіцяці да школы важней не вучыць яго пісаць, а ствараць умовы для развіцця дробных цягліц рукі. Якімі ж спосабамі можна трэніраваць дзіцячую руку?
Існуе шмат гульняў і практыкаванняў па развіцці маторыкі.
-Лепка з гліны і пластыліну. Гэта вельмі карысна, пры чым ляпіць можна не толькі з пластыліну і гліны. Калі ў двары зіма - што можа быць лепш снежнай бабы ці гульняў у снежкі. А ўлетку можна збудаваць казачны замак з пяску ці дробных каменьчыкаў.
Маляванне ці размалёўванне малюначкаў – любімы занятак дашкольнікаў. Звярнуць увагу трэба на малюнкі дзяцей. Ці разнастайныя яны? Калі хлопчык малюе толькі машыны і самалёты, а дзяўчынка падобных адзін на аднаго лялек, тое гэта ці наўрад дадатна паўплывае на развіццё вобразнага мыслення дзіцяці. Бацькам і выхавальнікам неабходна разнастаіць тэматыку малюнкаў, звярнуць увагу на асноўныя дэталі, без якіх малюнак становіцца скажоным.
-Стварэнне вырабаў з паперы. Напрыклад, выкананне аплікацый. Дзіцяці трэба ўмець карыстацца нажніцамі і клеем.
- Стварэнне вырабаў з прыроднага матэрыялу:шышак, жалудоў, саломы і іншых даступных матэрыялаў.
-Канструяванне.
-Зашпільванне і расшпільванне гузікаў, кнопак, гаплікаў.
-Завязванне і развязванне стужак, шнуркоў, вузельчыкаў на вяроўцы.
-Нізанне караляў і гузікаў. Улетку можна зрабіць каралі з рабіны, арэшкаў. Насення гарбуза і агуркоў, дробных пладоў і г. д.
Пляценне касічак з нітак, вянкоў з кветак.
Усе выгляды ручной творчасці: для дзяўчынак - вязанне, вышыванне і г. д., для хлопчыкаў - чаканка, выпальванне, мастацкае выпілоўванне і г. д. Навучыць нашых дзяцей усяму, што ўмеем самі!
-“Паказ” верша. Хай дзіця паказвае рукамі ўсё, пра што гаворыцца ў вершы. Па-першае, так весялей, а значыць, словы і сэнс запомняцца лепш. Па-другое, такі маленькі спектакль дапаможа дзіцяці лепш арыентавацца ў прасторы і карыстацца рукамі.
-Ценявы тэатр. Папытаць дзіця злучыць вялікі і паказальны пальцы, а астатнія распусціць веерам. Цуд: на асветленай настольнай лямпай сцяне з'явіцца цень. Калі распрастаць далонь, а затым сагнуць паказальны палец і адтапырыць мезенец, на сцяне з'явіцца сабака.
-Гульні ў мяч, з кубікамі, мазаікай.
Штодня прапануйце дзецям такія заняткі! Не спяшаецеся за дзіця рабіць тое, што ён можа і павінен рабіць сам, хай спачатку павольна, але самастойна.
Калі вам атрымалася арганізаваць дома спартыўны куток і дзіця можа лазіць па спартыўных усходах, падцягвацца на ліне, куляцца на турніку, рука ў яго будзе дужай і цвёрдай. Дайце свайму дзіцяці малаток, пілу, цвікі і змайструеце разам з ім няхітры, але карысны выраб - рука дзіцяці набудзе ўпэўненасць і спрыт.
Пры такой усебаковай трэніроўцы школьныя заняткі будуць для дзіцяці не гэтак стомнымі. Карысна праверыць вынікі карпатлівай працы па фармаванні руху пэндзля. Для гэтага выкарыстоўвайце цест “выразанне круга”, правясці яго да пачатку трэніроўкі і па яе канчатку.
Усе гэтыя практыкаванні прыносяць тройную карысць дзіцяці: па-першае, развіваюць яго рукі, падрыхтоўваючы да авалодання пісьмом, па-другое, фармуюць у яго мастацкі густ, што карысна ў любым узросце, і па-трэцяе, добра развіты пэндзаль рукі “пацягне” за сабой развіццё інтэлекту.
Калі дзіця цяжка ўваходзіць у кантакт з аднагодкамі, гушчару арганізуйце сустрэчы з імі, спачатку для гульняў, падчас прагулкі ў, а затым і для заняткаў і забаў дома. Паступова ў дзіцяці будзе выпрацоўвацца запатрабаванне ў зносінах, а перад цікавасцю да сумеснай дзейнасці адступяць нерашучасць і нясмеласць. Карысць прынясуць рухомыя гульні, калі даручаць яму “камандныя” ролі, прыцягвайце яго да працы і не забывайце ўхваліць яго дапамогу.
Ваша дзіця няўрымслівы, ахвотна пачынае любую гульню, любая справа, але не давядучы да канца, бярэцца завошта-тое новае. Ён не ўмее знайсці агульную мову з аднагодкамі ў гульнях, бо прэтэндуе на становішча лідара і не можа падпарадкавацца правілам гульні. Дзіця не цярплівы, без сарамлівасці перабівае сталых, не выслухвае тлумачэнні. Такога трэба настойліва прывучаць паводзіць сябе ў адпаведнасці з той ці іншай сітуацыяй, навучыць добра і да канца выконваць заданні. Інакш ён проста не зможа ўвайсці ў рытм школьнага жыцця, будзе аднесены да ліку “некіраваных” дзяцей і парушальнікаў парадку.
На парозе школы ці ледзь не самае галоўнае - навучыць дзіця самастойнасці. Бо дзіцяці прыйдзецца выконваць адно заданне за іншым, прымаць рашэнні, выбудоўваць асабістыя адносіны з аднакласнікамі і з настаўнікам, а значыць, і несці адказнасць.
У навучалай рызыцы не забывайце, што ваша дзіця пакуль яшчэ дашкольнік і таму не спрабуйце пасадзіць яго за стол і па 45 мінуць “праходзіць”з ім прадметы.
Ваша задача - толькі правільна ацаніць аб'ём ведаў і навыкаў, якімі павінен валодаць будучы вучань.
Рыхтуйце дзіця да школы настойліва, разумна, выконваючы меру і такт. Тады вучэнне не будзе пакутай ні для дзіцяці, ні для вас
Крыніца:
Н.А.Цыркун, “Развитие воли у детей дошкольного возраста»
Падрыхтавала настаўнік пачатковых класаў В.Л.Лях